Klapperslangen af Astrid Saalbach

Spar op til

53 kr.

66/100
Glimrende bog
ifølge 4 anmeldere

Klapperslangenaf Astrid Saalbach

En kvindelig dansk dramatiker kommer ud i professionel storm og flygter til et Artist Recidency i bjergene i Californien. Her møder hun noget, der er så skræmmende, at det får de hastigt accelerende problemer derhjemme – med teaterchefer, forlag og svenske feminister – til at blegne.

Indlæst af Susanne Storm 2015.

66/100
Glimrende bog
ifølge 4 anmeldere
De bedste priser:

4 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 4 anmeldelser af bogen "Klapperslangen" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Erik Svendsen 01-07-2014
Modig og meget morsom

Afsløringens time

I denne selvbiografiske nøgleroman om en dramatiker ved navn Astrid, der pludselig får afvist et nyskrevet drama, skildres teaterverdenen som en intrigernes højborg, der i kynisme og dobbeltmoral overgår selv Christiansborg. Og det er ikke engang det mest interessante ved Astrid Saalbachs roman. Endnu stærkere er skildringen af en kunstner, som pludselig oplever al selvtillid og selve kunstnerdrømmen fordufte. ’Den skånselsløse udlevering af kunstnerfantasten er modig og meget morsom – og erhvervet er underordnet: mange vil kunne genkende drømmen om egen storhed’ og det efterfølgene fald. Men får Astrid Saalbach med denne roman udleveret for meget af sig selv? ’Næppe, romanen er en listig leg med virkelighed og skuepil, og denne anmelder er tilbøjelig til at mene, at hun snarere får endnu mere anerkendelse.’ [Kort referat]

67/100
B
i Berlingske
anmeldt af Jørgen Johansen 07-06-2014
Stof til heftige diskussioner i teaterkredse
67/100
WA
Glimrende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Klaus Rothstein 13-06-2014
En lille, ond roman

Tre frisører søger fjerde frisør

En lille, ond roman, kalder forfatteren selv bogen, og anmelderen må give hende ret. Udover at være ond er den ganske mærkværdig, da den 'legesygt excellerer i parodiportrætter og autosatire'. Den er skrevet i en mærkelig stilart, som veksler mellem nøgleromansatire, selvudleverende autofiktion og psykologisk naturdrama. Forfatteren har evnen til at skabe en tæt scenisk stemning. Læst som kunstnerroman er den et interessant portræt af en dramatiker; som nøgleroman om teaterbranchen, er den satirisk, og derudover er der 'alt det farlige fra californisk natur, som står og dirrer med en fin særhed.' [Kort referat]

Ikke lagt online
50/100
FS
i Fyens Stiftstidende
anmeldt af Camilla Thorup Christoffersen 27-06-2014
Uforløst, og et halvhjertet angreb på teaterverdenen

Halvhjertet angreb og selvransagelse

Klapperslangen er autofiktion, og historien om dramatikeren, der løber hovedet mod muren i teaterverdenen med sit nyeste stykke, er som taget ud af forfatter Astrid Saalbachs eget liv. Romanen løber i to krydsklippende spor. Et om konflikten hjemme i Danmark og et om en rejse væk derfra og til Californien. Midt i det hele mangler man som læser dog en smule udvikling eller selverkendelse hos hovedpersonen, og bogen ender som et lidt uforløst og halvhjertet angreb på teaterverdenen. [Kort referat]

Ikke lagt online