Peters død af Katrine Marie Guldager

Spar op til

79 kr.

71/100
Virkelig god bog
ifølge 9 anmeldere

Peters dødKøge-krøniken #4af Katrine Marie Guldager

Peters død er fjerde selvstændige bind af Køge-krøniken og foregår i1972. Vi følger søskendeparret Henry og Leonora ind i den turbulente tid, hvor hippier og venstreorienterede sætter dagsorden. Henry er blevet far og flytter i kollektiv, mens Leonora er ulykkelig over sin barnløshed, og Lilly bliver forladt af Ib Berthelsen.


Da Leonora finder faren Peter død, mærkes det som et jordskælv, hvis rystelser forplanter sig ud i familien og i resten af fortællingen.


Om forfatteren:
Katrine Marie Guldager (1966) er kendt for novellesamlingen København, sin børnebogsserie om frøken Ignora, for sine digte og for selvbiografien Lysgrænsen. Hendes bøger er oversat til flere sprog, og hun har modtaget adskillige legater og priser, bl.a. Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. De senere år har hun koncentreret sig om den store, bredt anlagte familiekrønike, der også kaldes Køge-krøniken. Her følger vi en dansk familie fra 1938 og frem til nutiden.

71/100
Virkelig god bog
ifølge 9 anmeldere
De bedste priser:

9 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 9 anmeldelser af bogen "Peters død" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

100/100
P
i Politiken
anmeldt af Bjørn Bredal 22-08-2014
Katrine Marie Guldager skriver på noget stort i dansk litteratur
Ikke lagt online
83/100
EB
i Ekstra Bladet
anmeldt af Carsten Norton 31-08-2014
Overskudsagtigt sukker på toppen af et forvejen vægtigt storværk i ny dansk litteratur

Farvel, far

’Søskendeparret Henry og Leonora er hovedpersonerne i dette fjerde og selvstændige bind i Katrine Marie Guldagers Køgekrønike.’ Derudover spiller de turbulente, venstreorienterede start-1970’ere en stor rolle i fortællingen, som ligesom de øvrige romaner i serien er garneret med ganske subtile forfatterkommentarer, der blandt andet indvier læseren i fortællerens dramaturgiske overvejelser.’ Bogen er ’overskudsagtigt sukker på toppen af et forvejen vægtigt storværk i ny dansk litteratur.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
83/100
B
i Berlingske
anmeldt af Eva Pohl 23-08-2014
Original med et glimt i øjet

Frigørelse og faldgruber på Køge-kanten

Katrine Marie Guldager er ’original med et glimt i øjet i denne roman om 1970’ernes følelsesmæssige grænseoverskridelser og ’familiens klaustrofobi i en periode, hvor der blev gjort op med traditionelle familiemønstre og kønsroller.’ Det hele løftes af forfatterens særegne skrivestil og alvidende perspektiv på personernes færden samt en humor, der gerne kigger ned i angstens afgrunde. [Kort referat]

67/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Erik Svendsen 26-08-2014
Underholdende

Fortidens hippier, vor tids liberalister

Anmelderen indleder med forbeholden ros: Han har mores sig under læsningen, dialogerne fra romanens 1970’er-storfamilie fra Køge lyder autentiske, bogen er generelt underholdende. Men ’flere af figurerne er enstrengede og realismen er tynd.’ Køge virker som en kulisseby, man intet indtryk får af.’ Mest udbytte fik anmelderen af den ’udstillende skildring af 1970’ernes hippiedrømme. Den pointerer, hvordan årtiets legendariske frigørelsesideologi ikke har ret meget at gøre med socialism,’ men snarere var et forstadie til vor tids nyliberalisme. ’Alle de glade forventningsfulde kollektivistiske hippier inkarnerer ikke Karl Marx, men Anders Samuelsen.’ [Kort referat]

67/100
WA
Glimrende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Klaus Rothstein 22-08-2014
Et realistisk slægtssignalement og tidsportræt

Sorg i Køge

’De eneste mennesker i denne verden, man ikke kan hjælpe, er dem, man er i familie med.’ Sådan lyder en af de knastørre diagnoser i Katrine Marie Guldagers fjerde bind i hendes romansuite om en splittet familie fra Køge. Hvis man er heldig, er man – ligesom denne anmelder – gået så let og ubekymret igennem tilværelsen, at Guldagers beskrivelse og dissekering af sorg ikke virker alt for bekendt, men den rammer alligevel ’med al den erfaringens tyngde, som man mærker hos forfatteren.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
I
Glimrende anmeldelse i Information
anmeldt af Linea Maja Ernst 22-08-2014
Elegant, solid litteratur, man fryder sig over fortællerens kunnen

En død far og en ny verdensorden

Katrine Marie Guldager leverer ’elegant, solid litteratur’ i dette fjerde bind af hendes Køge-krønike. ’Man fryder sig over fortællerens kunnen’ og over, at det for en gangs skyld ikke er handlingens eller historiens fremdrift, der driver læsningen afsted, men i stedet ’en mesterlig fortællers indsigt i de oprørte vande i sine personernes indre.’ [Kort referat]

33/100
KD
Dårlig anmeldelse i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Lars Handesten 22-08-2014
En illusionsløs skildring af forladthed og desperation

Guldagers projekt rejser et principielt spørgsmål

Familien fra Køge, som reelt har været ved at bryde sammen helt fra begyndelsen i Katrine Marie Guldagers romanseries første bind, gå nu i uigenkaldelig opløsning efter faderen Peters død, som titlen ikke gør nogen hemmelighed ud af. For denne anmelder er bogen ’på alle planer en illusionsløs skildring af forladthed og desperation,’ der visse steder nærmer sig parodien og som heller ikke har noget af den ’løssluppenhed, som man har kunnet glæde sig over i de forrige bind.’ Uden nogen glæde eller noget overskud ender det som en forstemmende og tom læseoplevelse. [Kort referat]

83/100
BB
Fremragende anmeldelse fra Bogblogger.dk
anmeldt 11-01-2017
En fornøjelse at læse ... man flyver igennem
Et hovedværk i det tidligere 21. århundredes danske litteratur

Katrine Marie Guldager: Køgekrøniken

Lilly og Peter møder hinanden i Køge i 1938. De er unge, begge lidt forpjuskede mennesker, men sammen skal de danne en familie, hvis fortælling strækker sig over 6 mesterlige bind i Guldagers storværk Køgekrøniken. [Kort uddrag]

60/100
RW
fra Readers Wall
anmeldt 29-07-2016
Fanger læseren
Ikke lagt online