Mikkel Haslund blev journalist for at erobre de kvinder, der ventede for enden af en smuk sætning.
Men tiderne har lænket ham til net-redaktionen på et stort dagblad. Han er en forvirret, bedrevidende midaldrende mand, som er ved at blive kørt over af den tid, han lever i. Nettet har erobret hans elskede papiravis og fremtiden er overladt til redaktører, der tror at journalister skal skrive til flere platforme tre gange om dagen.
En dag trodser han sin unge kvindelige chef og rejser sig fra stolen for at rapportere fra virkeligheden. Her fyres små mænd af stærke kvinder for bagateller, ministre bringes til afgrundens rand og flygtningene invaderer Europa. Men det er et opgør, der får fatale konsekvenser, og det er ved at være deadline. For aviserne. For journalistikken. For ham selv.
Olav Hergel serverer ’en velturneret og kras beskrivelse af den danske presses tilstand’ i denne mediekritiske roman om journalisten Mikkel Haslund, der ’går i struben på den magtelite, som håner og ydmyger manden på gulvet.’ Specielt aviserne Berlingske og Ekstra Bladet får med grovfilen. [Kort referat]
Ikke lagt online
67/100
B
i Berlingske
anmeldt af Merete Reinholdt 10-11-2016
En hvas og veldrejet nutidsroman ... Hergel skriver rapt og effektfuldt
En velskreven og virkelighedsnær skildring af Danmark lige nu
Pressen er død, pressen længe leve
En velskreven og virkelighedsnær skildring af Danmark lige nu og et skarpt portræt af en avisbranche og en journaliststand i noget nær opløsning. [Kort uddrag]
Voldsomt underholdende ... en på alle måder medrivende roman
Hvem begår dagens karaktermord?
Veloplagt nøgleroman om en midaldrende journalist på randen af et moralsk sammenbrud. Mange af personerne forekommer bekendte, men har fiktive navne. Hvem er hvem? [Kort uddrag]