Spar op til
11 kr.
Som en mosaik af forskellige steder, miljøer og personligheder udfolder Julia Butschkow det flade og mærkelige land, Danmark. Der er fortællingen om forstadsfruen, som har fået tvangsforestillinger om den grå sofa i stuen, den forarmede studine, der tjener penge som luder og den aldrende kvinde, som mister sin soulmate, selvom hun aldrig helt har haft ham.
Pressen skriver:
»Novellerne folder det fortrængningstema, som stod centralt i Butschkows læsergennembrud – den meget roste roman ’Apropos Opa’ fra 2009 – ud i en serie beretninger, nogle af dem næsten case-stories, om hemmeligheder og om handlinger, der balancerer hårfint på kanten mellem vilje og ufrivillig drift … Julia Butschkow minder om, at det nu engang er de indre isbjerge, som forfattere er bedst egnet til at opføre og undersøge.«
***** – Lasse Horne Kjældgaard, Politiken
»Som det fremgår, handler Julia Butschkows noveller i høj grad om psykisk ustabilitet, og når to af historierne hedder Det er helt normalt og Det ser meget almindeligt ud, ved vi jo godt, at det modsatte er tilfældet. Som sagt: Det er evnen til at ændre på rutinen, der kendetegner normaliteten. Og det er evnen til at ændre på det normale, der kendetegner novellekunsten. Den evne har Julia Butschkow.«
– Klaus Rothstein, Weekendavisen
»Her er tale om 13 smukke noveller, hvor sproget funkler - ikke fordi, det er overdådigt og voldsomt, mere fordi det er så enkelt, observerende, nøgent og nøgternt. De kan virkelig mærkes og går lige i hjertekulen.«
**** – Sarah Bøgh Thyssen, Dagbladenes Bureau
+ Læs mere
Vi er stødt på 8 anmeldelser af bogen "Der er ingen bjerge i Danmark" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
I et land uden høje bjerge
Julia Butschkows novellesamling 13 gange underspillet realisme a la en række danske forfattere som Helle Helle og Lone Hørslev, men desværre ikke lige så vedkommende. Der er noget pligtskyldigt over historierne og klicheerne ligger på lur. [Kort referat]
Bizarre skæbner
Den sidste af Julia Butschkows noveller er hele bogen værd, men mange af de øvrige 12 historier om mennesker på kanten af det bizarre ender med at virke forudsigelige. [Kort referat]
Angsten for den grå sofa
Mennesker på normalitetens grænse er i fokus hos Julia Butschkow, der med denne novellesamling er godt på vej til at indgå i selskab med kolleger som fx Pia Juul og Naja Marie Aidt. Dog savner man det psykologiske bid og den barskhed, som Butschkow tidligere har demonstreret sans for, og kun en enkelt af teksterne efterlader noget varigt indtryk. [Kort referat]
Små bakker i landskabet
I en fåmælt og afdæmpet tone – grænsende til det jævne – følger de tretten noveller hver sin hovedperson gennem en tilsyneladende upåfaldende dansk middelklassehverdag, der dog viser sig at have visse sprækker. [Kort referat]
Seniorromantik i novelleform
Julia Butschkow kan ikke beskyldes for at eksperimentere med genren i denne klassiske novellesamling om hverdagsskæbner i Danmark. Enkelte tekster skiller sig meget positivt ud, bl.a. i kraft af virkningsfulde antydninger, men resten af samlingen er for forudsigelig til at være rigtig interessant. [Kort referat]
Fald og svæv ud i det tomme
De 13 episke tekster fra Julia Butschkows hånd er lidet moderne, afmægtige i deres grundstemning og med en postuleret psykologisk dybde: Det er klichéer skåret ud i pap, et stykke Helle Helle light - intet nyt under solen her! [Kort referat]
Livet på stillesiden
Fine, overskuelige og let aflæselige noveller af Julia Butschkow om kedelige ægteskaber, rusten kærlighed og uhåndterlige traumer. Men i modsætning til forfatterens debut, Apropos Opa, om en nazists tilværelse efter krigen, rummer disse noveller kun få kontraster til det stille liv. [Kort referat]