På ryggen af en tyr af Kristina Stoltz

Spar op til

79 kr.

55/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 8 anmeldere

På ryggen af en tyrEn tragedieaf Kristina Stoltz

På ryggen af en tyr er en roman om længsel, svigt, kærlighed og katastrofe. Om et Europa på randen af sammenbrud og om overgangen mellem barn og voksen.
Mens et økologisk kollaps truer, og Europa befinder sig i krise, følger romanen den unge pige Fanny. I et dystopisk sommerlandskab ved havet, hvor døde dyr dagligt skyller i land, er hun taget på ferie med sin mor og morens elsker. På stranden møder hun en ung dreng, hun igen og igen redder fra at drukne og en tjener, der betaler hende for at sove nøgen i sin seng, mens han går på arbejde. Alt imens følger romanen også to kvinder ved hver deres skillevej; den ene på vej til Paris, på flugt fra livet med mand og barn, den anden indlagt på et polsk hospital og dødeligt syg af kræft.
På ryggen af en tyr er en tragedie, som trækker på fortællingen om Zeus, der, i skikkelse af en tyr, bortfører gudinden Europa
Pressen skriver:
»Sammenbrud på flere planer lurer i Kristina Stoltz ´ særegne og ambitiøse roman. [... ] Særegen i sin komposition. Fermt opbygget med sin kobling af det konkrete og det symbolske. At den ikke ligner noget andet i dansk litteratur vil vi gerne kalde en kvalitet i sig selv. «
**** –Søren Kassebeer, Berlingske
»HØJTRAVENDE flot og ambitiøst sådan at rykke dansk dagligstuelitteratur helt ud til verdens ende, der, hvor olieudslip farver havet fedtet sort, romaerne invaderer den ildelugtene kyststrækning, børn bliver ladt i stikken, og døde dyr ustandselig skyller i land. «
**** – Lise Garsdal, Politiken
 » På ryggen af en tyr er en ambitiøs og dyster affære. «
*** – Jon Helt Haarder, Jyllands-Posten
55/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 8 anmeldere
De bedste priser:

8 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 8 anmeldelser af bogen "På ryggen af en tyr" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
P
i Politiken
anmeldt af Lise Garsdal 14-09-2014
Flot og ambitiøst ... lunser af gysende godt sprog
67/100
FS
i Fyens Stiftstidende
anmeldt af Christine Fur Fischer 19-09-2014
Åbner sig mod sin læser

Det ødsle forfald

Erotikken er allestedsnærværende i Kristina Stoltz’ flertydige og flerstemmige roman, men ’i en syg variant, der spejler det overgreb på naturen, som et olieudslip fra en supertanker udgør.’ De forskellige spor i romanen er kun forbundet via en stemning og nogle fælles temaer, som handler om ’en personlig tragedie og en brist i forholdet mellem nære familiemedlemmer.’ Det er i ’disse ulykkelige relationer mellem børn og deres forældre, at bogen virkelig åbner sig mod sin læser.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
B
i Berlingske
anmeldt af Søren Kassebeer 13-09-2014
Formmæssigt helt sin egen

Myter, hav, katastrofer

Kristina Stoltz vil meget med sit særegne civilisationsepos, der formmæssigt er helt sit eget og blandt andet refererer voldsomt til græsk kultur, mytologi og drama. Det er næsten for meget af det gode, men også kun næsten, for Kristina Stoltz kan også meget. Det er lige ved at ambitioner og udførelse går op i en højere enhed – men også kun lige ved. [Kort referat]

50/100
I
Middelmådig anmeldelse i Information
anmeldt af Erik Skyum-Nielsen 12-09-2014
Vanskelig at få hold på, en udfordring at skulle vurdere

Dystre undergangsvisioner

Ideer, mytologi og undergangsvisioner står på ryggen af hinanden for at komme med i Kristina Stoltz’ ’økokritiske romantragedie om moderlighed og omsorg.’ Men tilsammen vejer de mere, end den ellers sympatiske og velmenende bog kan bære. For denne anmelder er romanen ’vanskelig at få hold på og en udfordring at skulle vurdere,’ men ’dens styrke ligger dels i dens dunkle visioners mod, dels i de bedste og skarpest sansede og stilistisk mest intense af dens i alt 77 enkeltsekvenser.’ [Kort referat]

50/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Jon Helt Haarder 13-09-2014
En ambitiøs og dyster affære

Åh, Europa

Kristina Stoltz’ sammenvævning af mor-barn-forhold, græsk mytologi og truende olieforurening er ’en ambitiøs og dyster affære,’ der tangerer det prætentiøse og fortænkte. ’Romanen er ikke uden format, men i hvert fald for denne læser forblev læsningen en lidt pligtskyldig affære.’ [Kort referat]

33/100
WA
Dårlig anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Lars Bukdahl 12-09-2014
Forbandet traurigt ... dumpt og mut minimalistisk

Man tuder da olie

Alt er så ekstremt traurigt i Kristina Stoltz' nye roman. Og problemet med denne traurighed er, at den er symbolsk – og det, den skal symbolisere med al uønsket yderlighed, er Europas civilisatoriske og miljømæssige undergang. Skriften er konsekvent 'dumpt og mut minimalistisk', og hvad personenerne angår, gøres der intet forsøg på at individualisere dem eller animere situationer. [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
A
i ALT for damerne
anmeldt af Anna Pia Holmgaard 18-09-2014
Mystisk, ægte og originalt … et nærværende, lavmælt drama

Sælsomme møder

I et præcist, drømmende sprog får Kristina Stoltz skabt ’et nærværende, lavmælt drama, som er betagende at læse sig ind på – ikke nødvendigvis nemt, men mere elegant, en smule mystisk, ægte og originalt.’ [Kort referat]

40/100
BR
fra Bogrummet.dk
anmeldt 09-04-2016