Kensington af Rasmus Svarre
55/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 3 anmeldere

Kensingtonaf Rasmus Svarre

“Kensington” er en oliemalet grafisk roman på 128 sider, et værk, der trækker på både litteratur, filosofi og billedkunst og dermed markerer et foreløbigt højdepunkt på dansk indenfor formatet malet, grafisk roman.
”Kensington”
udfolder en historie i to spor: et realplan funderet i hverdagen, og et imaginært spor med rødder i myten. På realplanet fortælles en historie om en rigmand, der vil gøre alt for at sikre sit eftermæle i form af en spektakulær selvbiografi. Han indleder et samarbejde med en kvindelig forfatter, som indvilger i at ghostwrite biografien.
Fra det øjeblik,
der skrives under på forlagskontrakten og skriveprocessen påbegyndes, spilles det mytologiske over i realplanet, og en historie om vold, tvang og skriftens magt sættes i gang.
”Kensington” er skabt af Rasmus Svarre, der – som det antydes i det grafiske udtryk – også arbejder som billedkunstner.
55/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 3 anmeldere
De bedste priser:

3 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 3 anmeldelser af bogen "Kensington" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
P
i Politiken
anmeldt af Søren Vinterberg 25-05-2013
Grafisk imponerende
Ikke lagt online
67/100
B
i Berlingske
anmeldt af Kristian Lindberg 06-04-2013
Et flot forsøg på at udvide rammerne for, hvad man kan udgive af tegneserier i Danmark

Tavs smerte

De sporadiske tekster virker lidt ødelæggende på den ellers ordløse fortælling, men derudover er Rasmus Svarres meget ambitiøse grafiske roman om en rigmand, der forsøger at opnå en slags udødelighed, 'et flot forsøg på at udvide rammerne for, hvad man kan udgive af tegneserier i Danmark.' [Kort referat]

33/100
FS
i Fyens Stiftstidende
anmeldt af Peter Becher Damkjær 12-04-2013
Et stykke umanerligt svært grafisk værk at blive klog på

Mytologisk pærevælling

Tegneseriedebuterende Rasmus Svarres 'Kensington' er svært krævende læsning. Der er ingen tvivl om, at Svarre har haft store ambitioner om en fortælling i flere lag, men det er som om, historien aldrig folder sig ud. Det gør, at man som læser ikke forstår, hvad der er hoved og hale. Stederne med rene tekstpassager fungerer faktisk bedst. Her får man en fornemmelse af Svarres historie. Men i stedet for at tekst og billeder spiller sammen, som de skal i en tegneserie, gemmer historien sig meget, meget langt inde bag Svarres billeder. [Kort referat]

Ikke lagt online