Det kinesiske værelse af Rune Nielsen
50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 1 anmelder

Det kinesiske værelseaf Rune Nielsen & Thomas Fabian Delman


Rune Nielsen og Thomas Fabian Delmans fremtidsdystopi er en klassisk fortælling om Hector, der gradvis vikles ind i et baroks magtspil og slutteligt må erkende, at samfundet ikke styres efter de demokratiske principper, magthaverne ellers hylder i deres taler til offentligheden.
Det hele starter, da han som ansat i Ministeriet for Videnskab og Teknologi en dag bliver kaldt ind til sin overordnede, der meddeler ham, ”sikkerhedschefen har fundet informationer, der mere end antyder, at du er blevet en sikkerhedsrisiko for afdelingen.” Herefter bliver han forflyttet til Afdeling K1, der ligger på en af ministeriets dybeste etager under jorden og får til opgave, manuelt at slette alle oplysninger om personer og steder, stedets centralcomputer har registreret den seneste tid.
Tegnestilen er inspireret af serieveteraner som Enki Bilal og Francois Schuiten, mens stemning og fortælling tager udgangspunkt i William Gibsons’ (”Neuromantiker”) og Philip K. Dicks (”Drømmer androider om elektriske får”/”Bladerunner”) universer.
Resultatet er en original fremtidsfortælling, der emmer af paranoia i et teknologisk hårdt belastede samfund.
At der er gjort så meget ud af det grafiske og lagt så meget vægt på fremstillingen af de ydre rammer i denne fremtidsverden, skyldes ikke mindst, at ophavsmændene begge er arkitekter og partnere i det Århus-baserede designbureau Kollision. Deres hverdag er så at sige præget af, at skulle bygge nye verdener op!

50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 1 anmelder
De bedste priser:

Én boganmeldelseLæs mere

Vi er stødt på 1 anmeldelse af bogen "Det kinesiske værelse" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

50/100
I
Middelmådig anmeldelse i Information
anmeldt af Matthias Wivel 31-07-2013
Overlæsset ... den tynde historie søges skjult bag et lag af hvid støj

Stor høst, lille mark

Rune Nielsen og Thomas Fabian Delmans cyperpunk-drama om en programmør på flugt er 'grafisk imponerende', men hænger fast i en lidt outdated 1990'erne-tankegang a la universet fra Matrix-filmene. Blandt de kunstneriske forbilleder er blandt andet Bill Sienkiewicz og Frank Miller, men den 'ekspressive visualisering af hovedpersonens oplevelser' bliver i sidste ende lidt for overlæsset – 'som om den tynde historie søges skjult bag et lag af hvid støj.' [Kort referat]