117 symfonier af Peter Dürrfeld
74/100
Virkelig god bog
ifølge 2 anmeldere

117 symfonierDe største orkesterværker i historienaf Peter Dürrfeld

Forfatter og musikkritiker Peter Dürrfeld har udvalgt 117 mirakuløse musikværker, som han introducerer til og udlægger for den musikinteresserede læser, der ønsker mere sammenhængende viden om et værk, dets komponist og den givne musikhistoriske periode. Bogen er skrevet til et dansk publikum, og udvalget afspejler derfor i høj grad de værker, der spilles i koncertsalene landet over.


Fælles for værkerne er, at de er symfonier - en genre, der med Joseph Haydn vokser frem i slutningen af 1700-tallet og den dag i dag begejstrer publikum så dybt. Alle værkerne sættes ind i en tidsmæssig ramme. Bogen er opbygget kronologisk efter komponistens fødselsår. Hvert kapitel gennemgår komponistens væsentligste symfonier og leder den forudsætningsløse læser gennem musikhistorie og værkfortolkning.



Peter Dürrfeld, født 1942, er musikkritiker ved Kristeligt Dagblad og Mozart-ekspert. Han har tidligere udgivet den anmelderroste bog GUD I MUSIKKEN.
74/100
Virkelig god bog
ifølge 2 anmeldere
De bedste priser:

2 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 2 anmeldelser af bogen "117 symfonier" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
WA
Fremragende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Lars Brix Nielsen 09-12-2016
Veloplagt, tindrende velskrevet
Med Dürrfeld som guide er der stof til mange dejlige timer hjemme i lænestolen

Kampen med den store form

Klassisk. Veloplagt personlig guide til 117 af de bedste symfonier gennem 250 år. [Kort uddrag]

Ikke lagt online
67/100
KD
i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Per Rask Madsen 19-11-2016
Indsigtsfuld og uhøjtidelig
En handy og vidende koncertfører

Fint og jordnært tag på den store og åndfulde musik

Peter Dürrfeld guider læseren indsigtsfuldt og uhøjtideligt gennem symfoniens historie. Forfatteren får mange detaljer med i værkintroduktionerne, men hans kærlighed til repertoiret fra Haydn til Sjostakovitj fortrænger næsten den senere musik [Kort uddrag]