Begge dele af Ali Smith

Spar op til

76 kr.

79/100
Virkelig god bog
ifølge 5 anmeldere

Begge deleaf Ali Smith

Som hun har for vane har Ali Smith begået en legende men også alvorlig og bevægende roman hvor intet helt er som det ser ud. Det er to historier der slynger sig ind og ud af hinanden en lag på lag-fortælling lidt som når der under den færdige fresko dukker en oprindelig skitse op. Romanen falder i to dele der kan læses i vilkårlig rækkefølge som selvfølgelig giver en meget forskellig oplevelse så det er i den grad op til læserne selv at vælge hvor de vil begynde. Francesco del Cossa der godt nok er født kvinde men lever som mand kæmper for at skabe sig et navn som fresko-maler i renæssancens Italien. Han bliver hyret til en opgave i Este-familiens nybyggede Palazzo Schifanoia i Ferrara. Her skal han sammen med andre malere lave tolv paneler i fresko allegorier over årets måneder. Fem hundrede år senere står Francesco foran sit portræt af Sankt Vincent Ferrer på National Gallery i London og ser en dreng (eller er det en pige?) stå og studere det. I vores tids Cambridge sørger en ung teenagepige Georgia kaldet George over sin nyligt afdøde mor. Hun tænker på sin mors særheder hendes overbevisning om at hun blev overvåget af sikkerhedstjenesten hendes krøllede hjerne og ordspil hendes distancerende ironi. Hun tænker på hendes kærlighed til George og hendes lillebror og deres liv sammen. Hun mindes dengang de var på ferie i Ferrara og så de smukke freskoer i Palazzo Schifanoia Paladset som jager kedsomheden på flugt . Ali Smith (f. 1962) debuterede i 1995 med den prisbelønnede novellesamling Free Love and Other Stories. Hun har været finalist til Booker-prisen og Orange-prisen to gange og blev tildelt Whitbread-prisen for romanen The Accidental (dansk oversættelse En fremmed flytter ind 2006). På dansk udkom senest romanen I MILES OMKREDS (2013).
79/100
Virkelig god bog
ifølge 5 anmeldere
De bedste priser:

5 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 5 anmeldelser af bogen "Begge dele" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
I
Fremragende anmeldelse i Information
anmeldt af Tonny Vorm 22-08-2015
Rørende læsning ... let og humoristisk

Ambitiøs to-i-én roman

Ali Smiths roman om ’kunst, identitet og udødelighed’ er drillende og fængende opbygget som to romaner i én med hver sin forside. Man kan selv bestemme, om man vil begynde med historien om ’teenagepigen George, der mindes et besøg i italienske Ferrara med sin mor’ eller med historien om renæssancekunstneren Francesco del Cossas, som malede de freskoer, George har kigget på, og som på trods af sin død i 1477 stadig kan iagttage pigen. Eller er det drengen? For hos Ali Smith kan ’drenge være piger, og piger kan være til piger, ligesom kunst selvfølgelig har flere lag og afhænger af øjnene, der ser.’ Koblingerne mellem de to romaner ’fungerer forbavsende godt. Enkelte steder føles parallellerne mellem George og Francesco en smule konstruerede, men intrigen fænger og afvikles trods sit ambitiøse afsæt i et rørende læsning let og humoristisk anslag.’ [Kort referat]

83/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Henriette Bacher Lind 19-08-2015
Ali Smith er i en klasse for sig
83/100
WA
Fremragende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Leonora Christina Skov 21-08-2015
Fænomenal dobbeltroman ... Ali Smith overgår sig selv

Det dragende spejlkabinet

Ali Smith overgår sig selv med denne fænomenale dobbeltroman ’om en teenagepige i nutidens England og en maler i 1400-tallets Italien.’ Den engelske udgave er trykt i to forskellige versioner, hvor tilfældet bestemmer, om læseren begynder med den ene eller den anden historie. I den danske udgave er de to historier trykt i samme bog, men drejet 180 grader i forhold til hinanden. Den løsning lægger en ærgerlig dæmper på tilfældets magt, men ellers er der ikke noget at udsætte på dette raffinerede og dragende litterære spejlkabinet, der ’i svær grad pirker til læserens nysgerrighed og forestillingsevne.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
83/100
KD
Fremragende anmeldelse i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Mads Rosendahl Thomsen 21-08-2015
En smuk roman
67/100
P
i Politiken
anmeldt af Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen 16-08-2015
Sørgmodig, sjov og virkelig veloversat
Ikke lagt online