Spar op til
94 kr.
+ Læs mere
Politiken
Vi er stødt på 10 anmeldelser af bogen "Gavrilo Princip" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
Historien om en morder
Henrik Rehrs grafiske roman om Gavrilo Princip er ’et hidtidigt højdepunkt’ i den guldalder, som dansk tegneserie gennemlever i disse år. Bogen er ’en monumental kraftanstrengelse’ der er blevet til på baggrund af ’en imponerende og detaljeret research.’ Vi ved selvfølgelig hvordan det ender: Gavrilo Princips attentat på Franz Ferdinand sætter gang i en lavine af begivenheder, der fører til Første Verdenskrig. Men ’på det psykologiske plan er udviklingen i historien så medrivende, at det er vanskeligt at slippe bogen, før vi når den uafvendelige katastrofe.’ [Kort referat]
Spøgelset fra Sarajevo
Henrik Rehr har skabt en medrivende og 'fundamentalt fascinerende' tegneserie – eller grafisk roman – om den unge bosniske serber, Gavrilo Princip, der ifølge en populær opfattelse startede Første Verdenskrig da han skød og dræbte Østrig-Ungarns ærkehertug og tronarving Franz Ferdinand og hans hustru Sophie von Chotek. Visse lærde historikere vil sikkert indvende, at krigen var uafvendelig og at det kun var et spørgsmål om tid, inden helvede brød løs, men 'Rehrs fortælling foregiver heller ikke at være ude i et faghistorisk ærinde.' Bogen har visse skavanker, blandt andet et til tider lidt for gumpetungt billedsprog, men forfatteren og tegneren har 'et beundringsværdigt greb om den komplekse, vilde historie om Princip.' [Kort referat]
Manden, der skød Franz Ferdinand
De markante sort-hvide tegninger og det opfindsomme sidelayout egner sig godt til at skabe overblik over katastrofens landskab, samtidig med at Rehr har øje for de menneskelige detaljer, der får gruen frem i det absurde. [Kort referat]
Attentatet på Franz Ferdinand
Henrik Rehr er en sort tegneserieskaber, der som oftest skildrer tunge emner. Nu har han skabt et ambitiøs, mørk og stemningsfuldt værk, der skildrer Gavrilo Princip, manden der skød Franz Ferdinand og satte 1. Verdenskrig i gang. Vi får sideløbende skildret Princips og Franz Ferdinands historie, og dermed alle de små tilfældigheder og begivenheder der resulterede i deres endegyldige skæbnesvangre møde. Selve attentatet er også beskrevet og viser på effektiv vis gennem nogle få fortættede sider hvad gode tegneserier kan. [Kort referat]
Tryksværtetung tegneserie er flot, men flad læsning
Den sande historie om ’et fejlslagent mordforsøg på Franz Ferdinand fulgt op af det fuldbyrdede mord, der gjorde Gavrilo Princip berømt for altid er næppe nogensinde fortalt bedre i noget medie’ end Henrik Rehr gør det i denne minutiøst tegnede og fortalte sort/hvide grafiske roman, der udruller ’hele det betændte, politiske krudttøndeklima i Europa for 100 år siden.’ Rehr er en fabelagtig tegner, men han er desværre ikke en lige så fabelagtig skribent - ’sproget er fladt, og replikkerne klinger mere skrevne end talte.’ Bogen er ikke desto mindre et ’bekendtskab værd,’ og man bliver klogere på en af de vigtigste enkelte begivenheder i det 20. århundrede. [Kort referat]
Den triste terrorist
Den er bestemt ikke munter, Henrik Rehrs grafiske fortælling om Gavrilo Princip, der skød den østrigske ærkehertug, da han besøgte Sarajevo i juni 1914, og udløste Første Verdenskrig. Den skraverede stil er dyster, mørk og deprimerende, ’men skraveringerne passer samtidig perfekt til 1914, hvor fotografiet endnu ikke havde fordrevet den journalistiske tegning helt, og både mennesker og steder ofte blev gengivet i stregtegninger. Det hele kommer dermed til at ligne noget, man forbinder med tiden før Første Verdenskrig.’ Det ligger i sagens natur, at historien er indviklet og de mange samtaler mellem Gavrilo og hans medsammensvorne kan være vanskelige at følge, men Henrik Rehr er ’en ubesværet og dygtig fortæller’ og bogen er ’en stor bedrift.’ [Kort referat]
En dans i havregrød
Det stof, som Henrik Rehr behandler i denne meget ambitiøse grafiske bog er ’rasende interessant.’ Gavrilo Princip er en arketypisk terrorrist og hans ’destruktive idealisme’ er symbolsk ikke blot for den verdenskrig hans attentat på Franz Ferdinand satte i gang i 1914-18, ’men for den rullende katastrofe den igangsatte i Europa helt frem til 1990’ernes krige i eks-Jugoslavien.’ I Rehrs hænder ender historien ’imidlertid i en endeløs strøm af talende hoveder’ og ’fortælles, som var den et alenlangt referat af kildematerialet.’ Bogens tegninger ’ser umiddelbart flotte ud, men kigger man nærmere, hinsides de tungt lagte gråtoner, der slører tegningerne, viser svaghederne sig. Der er effektive og virkningsfulde anslag, men generelt er bogen en lidt sløjt bekendtskab. [Kort referat]