Spar op til
204 kr.
En uhyre velskrevet, lettilgængelig, livlig, personlig introduktion til den musik, der er skrevet i det tyvende århundrede i forlængelse af den klassiske musiks traditioner - i Danmark, i Europa, i USA.
Selv skriver forfatteren i bogens forord:
Denne bogs titel er valgt med omtanke. Ikke „Det tyvende århundredes musik“, men historien om en side af den kolossale bølge af musik der er blevet til i det tyvende århundrede – nærmere bestemt den musik som er komponeret i forlængelse af den klassiske musiks traditioner. Denne musik lader sig imidlertid ikke let indfange under en enkelt overskrift, forsøg som kunstmusik, partiturmusik, koncertsalsmusik, moderne musik eller „ny klassisk musik“ er alle enten uklare, upræcise eller meningstomme.
Undertitlen betoner et andet aspekt, nemlig at den skrivende er komponist og forfatter, ikke faghistoriker eller musikforsker. Med udtrykket „en fortælling“ søger forfatteren imidlertid ingenlunde at unddrage sig pligten til i videst muligt omfang at sikre sine oplysningers korrekthed og ej heller at frasige sig forsøget på at gøre fremstillingen så bred og vidtskuende som muligt inden for de valgte rammer. Derimod nok at understrege en personlig tilgang til emnet, en deraf følgende skrivestil som veksler frit med stoffets karakter, og en klar bevidsthed om hverken at kunne eller ville sige „det hele om det hele“.
+ Læs mere
Vi er stødt på 5 anmeldelser af bogen "Musik i det tyvende århundrede" i de 480 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
Lydenes egne veje
Karl Aage Rasmussen har endelig fået skrevet sin længe ventede fortælling om de sidste 100 års musik. Bogen er lettilgængelig, og Rasmussens overblik er suverænt, men undervejs er der også plads til detaljer, 'anekdoter og pudseløjerligheder'. For musikinteressede er dette en uomgængelig bog, som mindst er "på niveau med de bedste udenlandske [bøger] om emnet." Det kan de få mindre fodfejl, der har sneget sig ind, ikke ændre på. [Kort referat]
På sporet af den tabte lyd
Karl Aage Rasmussen, der med rette og et glimt i øjet kaldte sig selv for Kl’Aage, har skrevet et fremragende portræt af det 20. århundredes musik. ”Rasmussen disponerer sit stof med millimeters præcision og tungen lige i munden.” Et mesterværk og fremtidigt standardværk. [Kort referat]
Alt er til stede
Karl Aage Rasmussen fører kyndigt og afdæmpet læseren gennem 100 års kompositionsmusik i denne 'generøse fuldttonende fortælling'. Bogen er god at blive klog af i en tid, hvor vi med forfatterens ord 'praler med et stort musikforbrug uden at ænse, at der er tale om et stort lydforbrug'. [Kort referat]
Forbilledlig introduktion til den vanskelige musik
Det er en stærkt personlig stil der lægges for dagen i Karl Aage Rasmussens forbilledlige introduktion til det tyvende århundredes musik, der viser forfatterens enorme viden, praktiske erfaring, analytiske skarpsyn og formidable skriftlige formuleringsevne. Stof er der så rigeligt af, og selvom referenceværket ikke har det hele med, såsom jazz og rock, så kan man kun håbe den er medvirkende til, at rigtig mange får øjnene op for det seneste århundredes kompositionsmusik. [Kort referat]
Musikkens mange revolutioner
Det 20. århundredes kompositionsmusik udgøres af et vidt forgrenet net af strømninger, skoler og retninger, som komponisten Karl Aage Rasmussen på fornem vis skildrer i et solidt værk, der nok egner sig bedre til opslag end til at læse i et enkelt stræk. [Kort referat]