Aarhusianske godnathistorier er en underholdende og humoristisk bog om Aarhus. I farver. Gennemillustreret. Fra 6 år. Velegnet til oplæsning.
5 stjerner i Aarhus Stiftstidende.
4 hjerter i Politiken.
Bogen består af to halvdele, der hver på deres måde beskæftiger sig med bygninger, skulpturer, gader og dramatiske begivenheder i Aarhus.
I den første halvdel af bogen beretter (den ret løgnagtige!) Gøgler Gregers om, hvorfor det ene eller det andet i Aarhus ser ud, som det gør.
Vender man nu bogen om – ganske konkret – får dr.phil. Gregers Faktum ordet. Og så går det helt anderledes korrekt til!
I bogen kan man blandt andet læse mere om:
Vandtårnet på Randersvej
Aarhus' mest berømte runesten
Hjelmensgade
Symbolerne i Aarhus' byvåben
Statuen af Dalgas
Montanagade
Dinosaurusfodsporet i muren på Bispetorv
Den sammenstyrtede Skt. Olufs kirke
Dette er forfatterens 10. bog.
ANMELDELSER:
Aarhus Stiftstidende ***** (fem stjerner) : "Aarhusianske godnathistorier er perfekt oplæsning for børn, der kender byen godt. Boris Boll-Johansen skriver enormt underholdende, og bogen er rigt og farverigt illustreret med fotografier og tegninger lavet af forfatteren selv."
Politiken, ♥♥♥♥ (4 hjerter): "(...) Boris Boll-Johansen har den lavmælte, underfundige, småplatte, hjertensgode, naivistiske forfatterstemme, som intet folk kan undvære. Heller ikke det jyske."
Lektørudtalelsen: "Finurlig formidling af lokalhistorik om Aarhus (...) Herligt skævt og humoristisk. (...) Ideen med at vende tingene dygtigt på hovedet, får mig til at tænke på [Rune T.] Kidde."
SUPPLEMENT:
Man kan høre et par lydhistorier om Aarhus – i samme stil som bogens historier men uafhængigt af denne – på Klørkonges hjemmeside: www.klørkonge.dk. De er gratis.
Aarhusianske godnathistorier bog fås også som ebog (pdf).
Vi er stødt på 1 anmeldelse af bogen "Aarhusianske godnathistorier" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
67/100
P
i Politiken
anmeldt af Steffen Larsen 18-01-2014
Man bliver klogere på både de faktiske forhold i Smilets By og fantasiens grænseløshed