Bedrag af Eva Iversen

Spar op til

94 kr.

50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 3 anmeldere

Bedragaf Eva Iversen

Astrid er drevet af en længsel efter at blive sig selv. En længsel der tvinger hende ud i hvad der ligner selvdestruktion. Hendes virkelighedsopfattelse er fragmenteret, på samme måde som romanens form er fragmenteret, springende mellem før og nu. Hun springer mellem et nu der bygger på en illusion og en fortrængt fortid. Hun iscenesætter nuet uden at være bevidst om, hvad det er hun vil. Hun ved et sted inde i sig selv, at hun skal gennem en forløsning, at det er en nødvendighed for hende. Da hun begynder at gå i opløsning, begynder hun at kunne huske, og fortrængningerne begynder at vise sig for hende. At dette sker bruger hun mange kræfter på at holde væk. Hun fortrænger i nutiden ligesom hun fortrængte i fortiden. Hvad er det der får hende til at bryde sammen? Det er det hun udsætter sig for. Det er Arnes utroskab, og det er hendes arbejde som nattevagt. Hun føler hun skal udholde dette arbejde, selv om det gør hende bange. Man kan sige, at Astrid spejler sin egen historie i nogle af de psykiatriske patienter, hun har kontakt med. Heri ligger en parallel til kærlighedsforholdet. For Astrid er det vigtigt at udholde at være i det forhold hun har til Arne. På samme måde som i nattevagten, undersøger hun ubevidst, hvor meget hun kan klare, inden hun går i stykker. Der er en dobbelthed her, for der er både en tvang hos Astrid til at skulle kunne udholde. Men der er også en længsel hos hende. Så længe hun kan udholde, styrer hun virkeligheden. Så er der ikke noget at være bange for. Det er en illusion. Men hun ved det ikke. Det er sammenbruddene over tid, der hjælper hende. Fordi det fortrængte kommer frem. Hun begynder at huske. Hun begynder at være mindre fragmenteret. Hun begynder at hænge mere sammen. Hun begynder at kunne nærme sig sig-selv. 
50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 3 anmeldere
De bedste priser:

3 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 3 anmeldelser af bogen "Bedrag" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
EB
i Ekstra Bladet
anmeldt af Frank Sebastian Hansen 24-08-2014
Stilsikker og psykologisk foruroligende roman ... tindrende klart sprog

Fuldmoden debut

’Stilsikker og psykologisk foruroligende’ debutroman om kvinden Alice, som må ’mobilisere alle mentale kræfter på at holde fortidens og nutidens dæmoner i skak.’ Forfatteren skriver filmisk i et ’tindrende klart sprog helt uden mislyde. Og slutningen? Den er forrygende.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
50/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Jon Helt Haarder 23-08-2014
Dyster debutroman om misbrug, løgne og selvbedrag

Balladen om Astrid og Arne

Astrid er blevet misbrugt hele sit liv. Det begyndte med at hendes mor slog hende, senere blev hun misbrugt af sin morfar, og som voksen er det den ’flæbende, utro og alt for gennemskueligt lyvende og manipulerende Arne’, der gør hende ondt. Spændingen i denne ’dystre debutroman om misbrug, løgne og selvbedrag’ handler i bund og grund om, hvornår Astrid bryder sammen, men det er ikke nogen lille kunst ’at kunne gestalte det dunkle og sammenviklede’ med enkle ord i enkle sætninger, og det er præcis hvad Eva Iversen gør. [Kort referat]

33/100
WA
Dårlig anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Lars Bukdahl 22-08-2014
Sproget bliver aldrig rigtig rigt eller præcist

Rullepølsers rullefald

Denne roman demonstrerer, at tristesse helst skal serveres rød- og/eller hvidglødende, hvilket den ikke bliver her. Historien er fantasiløs, og anmelderen har kedet sig mere under læsningen, end han finder forsvarligt. Romanen har en nogenlunde spændende teknik, hvor den bliver fortalt i 'to flimrende, hakkende, ukronologiske rundkørsler'; den ene mere vellykket end den anden. Indimellem vrænger forfatteren og flintrer med talent, men rigtig rigt eller præcist bliver hendes sprog aldrig. [Kort referat]

Ikke lagt online