Brugstyveri af Lena Andersson
72/100
Virkelig god bog
ifølge 6 anmeldere

BrugstyveriEn roman om kærlighedaf Lena Andersson

Ester Nilsson er digter, essayist og et selvstændigt og fornuftigt menneske som lever i et fredsommeligt forhold. En dag får hun en opfordring til at holde et foredrag om kunstneren Hugo Rask som Ester længe har været fascineret af. Da hun holder foredraget sidder kunstneren selv blandt publikum. Han er fuldstændig henført, og fra det øjeblik bliver en altoverskyggende længsel efter Hugo det absolutte omdrejningspunkt i Esters tilværelse.Brugstyveri er beretningen om et uagtsomt kærlighedsforhold, og hvor langt vi vil gå i håb om at blive elsket. Det er banalt som lærestykke, men storslået i sin fuldkomne hengivenhed.


”Brugstyveri er et tidløst drama om lidenskab og magt, frihed og fornuft, som forfatteren ikke bare iscenesætter, men dissekerer. Med en underspillet humor og et skarpt blik blotlægger Lena Andersson forelskelsens systematiske selvbedrag.” August-komitéen



«Lena Andersson har skrevet en lysende, knivskarp roman om kærlighed. Hun er ubarmhjertig i sit klarsyn og viser hvordan vi lyver for os selv i vor stræben efter at blive elsket.» Aftonbladet



Lena Andersson (f. 1970) er forfatter, kritiker og klummeskribent i Dagens Nyheter. Hun har tidligere skrevet fire romaner og en artikelsamling. Brugstyveri tog de svenske læsere med storm og er solgt i mere end 100.000 eksemplarer i Sverige alene. Bogen er solgt til udgivelse i 13 lande, heriblandt England, Tyskland og Frankrig.



ANMELDERNE SKREV 

«Jeg læste den i et stræk, så begejstret som man kun kan være når en roman rammer helt rent … Det er forfærdeligt, men også forfærdelig morsomt, en glasklar redegørelse for håbets lyst og sjælens ubodelige ensomhed som Lena Andersson har fundet en perfekt form for … Lena Anderssons virkelige gennembrud som romanforfatter.» Svenska Dagbladet



«Jeg tror ikke jeg har gjort så mange anmærkninger margin siden jeg læste Stendahl Om kærligheden.» Dagens Nyheter«



Infame karakteristikker og skarpe tankerækker afløses af pludselig poesi. Det giver bogen et stort spænd og gør den til en svir at læse.» Dagbladet



«Vinderen af Augustprisen er et mesterligt studie i forelskelsens væsen.» Aftenposten
72/100
Virkelig god bog
ifølge 6 anmeldere
De bedste priser:

6 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 6 anmeldelser af bogen "Brugstyveri" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
B
i Berlingske
anmeldt af Jeppe Krogsgaard Christensen 16-08-2014
Lena Andersson skriver med krystallinsk klarhed

"Håbet er et skadedyr"

Svenske Lena Andersson skriver ’med krystallinsk klarhed om, hvordan ugengældt kærlighed æder sjæl, fornuft og værdighed’ i denne roman om forfatteren Ester Nilsson, der forelsker sig i en distanceblænder og på det nærmeste går under af selvbedrag og besættelse. Det er både morsomt og dybt ubehageligt at følge Esters følelsesmæssige nedtur og Lena Anderssons guidede tur om på kærlighedens mørke bagside. [Kort referat]

83/100
WA
Fremragende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Nanna Goul 15-08-2014
Meget velskabt roman ... morsom, præcis og skarp

Interesseret i ham

Det nytter ikke meget at være godt begavet, analytisk og fornuftig hvis kærligheden rammer ─ selv det største geni kan forvandles til en komplet idiot i sine følelsers vold. Det må essayisten Ester Nielsen sande, da hun falder pladask for et dumt svin, som på trods af alle advarselslamper bliver en besættelse for hende. ’Naivt håber hun på det bedste og forsøger at fodre sit hjerte med de mest fordelagtige forklaringer på mandens svigt, men grundlæggende har hun gennemskuet forholdets karakter og kunstnerens brister. Det ene udelukker altså ikke det andet: Kærligheden gør ikke blind.’ Dette dobbelte blik på kærlighedens paradoksale væsen gør Lena Anderssons roman til en forfriskende og intellektuelt stimulerende fornøjelse – ’meget morsom, præcis og skarpt registrerende.’ [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
KD
Glimrende anmeldelse i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Lars Handesten 16-08-2014
Rammende og interessant

Det grusomme håb

’Kærlighed gør blind, siger man,’ og blind bliver den unge digter og forfatter Ester Nilsson da hun forelsker sig i kunstneren Hugo Rask. Så blind, at man som læser næsten må holde sig for øjnene for de pinlige situationer hun udsætter sig selv for som den mindst elskede i forholdet. En pointe i romanen ’er den nærmest løgstrupske, at vi er i hinandens varetægt, og at det stiller særlige etiske krav til, hvordan man opfører sig over for hinanden.’ Den rammer Lena Anderson elegant og interessant i sin intellektuelle, men langt fra kuldslåede anti-kærlighedsroman. [Kort referat]

67/100
P
i Politiken
anmeldt af Lise Garsdal 24-08-2014
Lena Andersson skriver inderligt og stædigt om den ulykkelige kærligheds overmagt ... sjovt er det tilmed
67/100
I
Glimrende anmeldelse i Information
anmeldt af Kamilla Löfström 22-08-2014
En parodi på menneskets idealer og menneskets opførsel

At snyde øjet

Forfatteren Ester Nilsson ’udsætter sig selv for et langvarigt selvbedrag,’ da hun forelsker sig i fiduskunstneren Hugo Rask. ’En roman om kærlighed’ hedder undertitlen, men man skal nok lægge mere vægt på titlen, der med sin undertone af juridisk spilfægteri peger på, at ’Lena Anderssons roman er mere optaget af afstanden mellem ordene og ideerne på den ene side og så den virkelighed, vi som små og selvoptagede mennesker har det med at byde hinanden.’ Både Ester og Hugo er møgirriterende mennesker, men romanen er en komedie med en ’kras undertone.’ [Kort referat]

67/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Jon Helt Haarder 14-08-2014
Ubarmhjertig komik og skarp indsigt

Hvad jeg ved om kærlighed - og selvbedrag

Der er megen ’ubarmhjertig komik og skarp indsigt’ i svenske Lena Anderssons skildring af kærlighedens selvbedrag. Digteren Ester Nilsson falder hårdt for billedkunstneren Hugo Rask, men han er i bund og grund ligeglad med hende. Den banale sandhed nægter Ester imidlertid at erkende, og det medfører en monumentale mangel på selvindsigt, som Lena Andersson i sin roman skildrer med ødelæggende præcision. Hvis man har været bare i nærheden af et forhold med ulige udmålt kærlighed, så er der hjælp og genkendelse at hente i denne ’egensindige og fine roman.’ [Kort referat]