De gudsforladtes gud af Lars Sandbeck

Spar op til

3 kr.

61/100
Glimrende bog
ifølge 3 anmeldere

De gudsforladtes gudKristendom efter postmodernismenaf Lars Sandbeck

Hvordan kan vi tale om Gud i dag? I denne bog forsøger Lars Sandbeck at give et svar. Sammen med postmodernisterne afviser Lars Sandbeck forestillingen om den almægtige Gud og hævder i stedet, at kristendommens Gud må forstås i lyset af Kristi råb på korset: ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?”.



Han reformulerer den lutherske korsteologi på en meget givende måde både for den enkelte kristne og for prædikanten, for den indeholder også god inspiration til flere af kirkeårets tekster. Præsteforeningens Blad
61/100
Glimrende bog
ifølge 3 anmeldere
De bedste priser:

3 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 3 anmeldelser af bogen "De gudsforladtes gud" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Henrik Gade Jensen 28-09-2012
Original og udfordrende

En svag og lidende gud

Hvordan taler man om Gud på nutidens præmisser? Det er det vanskelige spørgsmål, som Lars Sandbeck stiller i denne originale og udfordrende bog – og besvarer ved at henvise til 'den såkaldte postmoderne gudsforestilling.' Bogen er således et opgør med den almægtige Gud. I hans sted sættes en 'svag, ydmyg og lidende' Gud, som ikke kan beskytte mennesket imod ondskaben, men som i det mindste solidariserer sig. Man sidder tilbage med en 'fornemmelse af kristendom som lidt af en taberreligion,' men på trods af den religiøse kapitulation er bogen indsigtsfuld og inspirerende. [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
P
i Politiken
anmeldt af Ole Fogh Kirkeby 02-03-2013
Sandbeck skærper kravene til det at tro
33/100
KD
Dårlig anmeldelse i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Nils Gunder Hansen 28-09-2012
Det er trist at se Lars Sandbeck bruge sit gode teologiske hoved på postmodernistiske vidtløftigheder

Gud er måske kun lidt død

Lars Sandbecks forsøg på at fremlægge en teologi for nutidens tvivlere og ateister trækker på dekonstruktivistiske og postmodernistiske teorisæt. Det er uforståeligt for denne læser, hvorfor dette ontoteologiske opgør skal ske på baggrund af ’bimmelimfilosofier’, når den teologiske tradition er ressourcerig nok i sig selv til formålet, og projektet fremstår som ’en frivillig intellektuel offerdød’. [Kort referat]