Evangeliet til hverdag af Kaj Mogensen
?/100
Endnu ingen anmeldelser

Evangeliet til hverdagaf Kaj Mogensen

Evangeliet til hverdag indeholder bibelske betragtninger eller andagtsstykker til alle hverdage i et kalenderår. Betragtningerne tager altid udgangspunkt i en bibeltekst. Teksterne er valgt, så de følger de bibelske læsninger i Den danske Folkekirkes gudstjenester efter 2. tekstrække, nemlig tekstrækken fra 1. søndag i advent og omfatter tekststykker til det følgende kalenderår frem til nytår.
Teksterne har været bragt som ORDET - en daglig rubrik i Kristeligt Dagblad - i 1998 og kan bruges på flere måder. De kan læses dag for dag til inspiration, personlig udfordring og opbyggelse, og de kan bruges i sammenhænge, hvor man har tradition for at læse en kort prædiken op, f.eks. på plejehjem, ved møder etc. Stykkerne er forkyndende og opbyggelige, men de bygger samtidig på en solid teologisk tekstfortolkning. De vil derfor også kunne bruges som inspirationskilde til alle, der selv skal udforme prædikener over søndagenes tekster.
Enhver evangelieforkyndelse har sin særlige betoning. Her er betoningen den at forkynde Guds kærlighed uden forbehold, som en livsfornyende kraft. Det fastholdes, at Guds kærlighed er selvhengivende, opofrende, nærværende og livsforvandlende. Evangeliet fortæller historien og Gud og mennesket. I fortællingen sammenholdes skabelsens under, syndefaldets- og dødens virkelighed og Guds kærlighed, som den kraft, der fører os frem til begyndelsen og som allerede er nærværende i den kristne forkyndelse og i menneskets indbyrdes kærlighed.
Formålet med stykkerne er at trøste og opmuntre med evangeliet,
og trøsten består ikke i, at der ses bort fra virkeligheden, men at der midt i den virkelighed, der er mærket af døden, forkyndes tro, håb og kærlighed. Det betones, at evangeliet er en gave, og at denne gave kan bruges i det daglige liv. Kærlighedens evangelium forløser kærlighedens etik.
?/100
Endnu ingen anmeldelser
De bedste priser:

Ingen boganmeldelser ...Læs mere

Vi er endnu ikke stødt på en boganmeldelse af 'Evangeliet til hverdag' i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi har fulgt siden 2010. Men vi har fundet 107.437 andre anmeldelser af bøger.