Da Flemming Møldrup i 2017 tager til sin fars begravelse i Israel, får han en lyserød plastikpose med billeder, som faren har gemt fra deres sporadiske møder i Danmark og Israel.
De to har aldrig boet sammen, og efter begravelsen kan Flemming pludselig mærke, hvordan den manglende relation til faren trænger sig på. Hvem var han egentlig? I sin søgen efter at lære sin far bedre at kende rejser Flemming Møldrup tilbage i familiehistorien. Herved får vi den store historiske fortælling fortalt gennem én families kontrastfyldte historie: mellem danske Flemming Møldrups opvækst hos en enlig mor i Aarhus og hans velhavende israelske familiemedlemmer, der i dag bor i London, Paris og New York og tager hjem til Israel på ferie i deres store villaer. Mellem hans bedsteforældre, der som arabiske jøder flygtede fra Marokko til Israel og drømmen om et frit liv i en jødisk stat til det nutidige Israel, der er hårdt mærket oven på terrorangrebet 7. oktober.
Bogen er Flemming Møldrups forsøg på at finde fodfæste i sit ophav. For hvem er man egentlig, når man hører til to steder? Det er en hyldest til alle børn af to kulturer og en lidt besværet kærlighedserklæring til Israel.
Vi er stødt på 5 anmeldelser af bogen "Har du set min far?" i de 460 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
67/100
WA
Glimrende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Kathrine Tschemerinsky 26-07-2024
Gribende
Føjer endnu en brik til de danske jøders omfattende og fortsatte historie
Afsluttes forhastet
I fars skygge
Rodbehandling. To nye erindringsbøger belyser, hvor mangfoldig de danske jøders historie er. [Kort uddrag]
Flemming Møldrup har skrevet en personlig bog om sin israelske far, som altid stillede sig til rådighed, men alligevel aldrig rigtig var der. Men som læser føler man sig efterladt i mørket. [Kort uddrag]
Flemming Møldrups nye bog er nem at læse og svær at give slip på
Flemming Møldrups nye bog kommer længere ud end den personlige historie om at finde sin egen identitet. Den bliver mere almen menneskelig og bringer verdenshistorien ind i billedet, skriver Monica Krog-Meyer. [Kort uddrag]