Linea Maja Ernst debuterer med Kun til navlen, en samtidsroman om at være fanget i en livsfase og panikken over måske at være blevet mere småborgerlig, end man nogensinde havde frygtet.
En gruppe venner i begyndelsen af trediverne er samlet i et sommerhus ved en skovsø. Det er midsommer og ugen op til et bryllup. Et vennepar skal giftes. Gruppen forbereder sig og holder samtidig fri, skændes, mindes, flirter, poserer, soler sig i hinandens selskab og roder op i ukurante følelser. Sylvia har altid været forelsket i Esben, brudgommen. Hun er i et trygt og stabilt parforhold med sin kvindelige kæreste, Charlie, men kan ikke finde ro. Kvæde føler sig endelig hjemme i sin krop og er klar til at holde et skov-rave, men der er børn, der skal puttes, og Gry har taget sin kæreste Adam med, der går rundt og ligner en reklame for heteroseksualitet. Karen glæder sig til at blive gift, men hun glæder sig endnu mere til at komme tilbage på arbejde. Og imens samtalerne slår gnister rundt om middagsbordet, kæmper Gry med at føle sig banal blandt sine farverige, excentriske venner.
Hvorfor er nogles drøm at blive gift og andres at leve i et harem med deres yndlingsvenner? Og hvad stiller man op med længslen efter, at alt kunne være anderledes?
Vi er stødt på 12 anmeldelser af bogen "Kun til navlen" i de 472 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
83/100
KD
i Kristeligt Dagblad
anmeldt af Nils Gunder Hansen 03-05-2024
Skamløst underholdende ... ustyrlig morsom
Syv selvbevidste syndere i sommersol
Linea Maja Ernst har skrevet den store lille danske roman om millennial-generationen. Den er skamløst underholdende med sin blanding af skærsommernatsdrøm, satire og selvforelskelse. [Kort uddrag]
De dyrker yoga, finere madlavning og sex på tværs af venskaber
Linea Maja Ernst debuterer med romantisk samtidskomedie om at være fanget i en livsfase. Et satirisk og vellykket portræt af en generation af millennials, der mere end noget andet frygter at blive indhentet af småborgerligheden. [Kort uddrag]
Udfolder sin helt egen charmerende litterære stemme
Natkjoleflydende i skovsøen
Skærsommernætter. Linea Maja Ernst kan skrive om seksuelt begær, så læserens eget vækkes. Hendes debutroman er et normkritisk generations- og klasseportræt, som trods pletvis plat dialog har sin egen charme, på én gang flabet og skrøbelig, koket og sensibel. [Kort uddrag]
Linea Maja Ernst debuterer med sin normkritiske, moderne skærsommernatsdrøm, hvor stemmer flyder sammen til en flertydig strøm af kærlighedsforviklinger. [Kort uddrag]
Weekendavisens skribent Linea Maja Ernst tager os med i sommerhus i sin debutroman Kun til navlen. Æstetikken er klar som sommerdagene, berøringerne er bløde og den sitrende flirt får frit spil, mens sætninger maler stillebener frem af pisket smør på et dækket morgenbord. Lad dig forføre af dagdrømmeri om sexstillinger og græske guder i denne sommers uomgængelige hængekøjeroman. [Kort uddrag]
Det er ikke den slags bog, der lever videre i kroppen efterfølgende
Kun navlen
Linea Maja Ernsts veloplagte romandebut sælger sig selv som et satirisk portræt af millenialgenerationen, men er i virkeligheden det stik modsatte: En slags utopisk fanfiction om en ualmindeligt lækker vennegruppe, hvor alle er mere ens, end de selv vil tilstå. [Kort uddrag]