Frida er udvekslingsstudent fra Kbh i Leipzig i det tidligere Østtyskland. Hun er ikke noget i sig selv, en tom beholder, som søger indhold. Hun har hang til kunsten, færdes blandt unge med lignende tilbøjeligheder, og længes usigelig efter én at holde af – eller måske, slet og ret: den store kærlighed.
Men det er svært. Men hun er åben. – Alting er så alt for uforpligtende. Vi følger Frida i nogle måneder, fra vinteren bliver til forår, hvor den fremmede verden strømmer uhindret igennem hende.
Og sammen bliver vi klogere på, hvad historien har at sige os med dens reminiscenser fra 2. verdenskrig og kommunisttiden, ikke bare i erindringen hos de gamle, men helt ned i gadebilledet med dets levninger af huse fra før det store bombardement side om side med DDR-plattenbau. Og ikke mindst den nye generations ironiske dyrkelse af det hengangne og opblomstringen af nynazismen.
Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman er ikke bare velturneret, den er klog. Frida laver fejl på fejl, men der er noget forsonligt over hende, måske netop fordi hun laver fejl. Der er noget klovn over hende.
Hun vil være fotograf, men de fleste af hendes billeder er mislykkede, uskarpe eller taget fra for lang afstand. Hun tager MDMA, første gang med succes, anden gang går det galt, og hun får det virkelig dårligt. Ham, hun er forlibt i, vil ikke have hende, selv om hun gør sig alle mulige anstalter, mens ham, hun ikke vil have, ikke er til at være i fred for.
Men udgangen er lykkelig og en ny begyndelse. – Ligesom romanen synes at være begyndelsen på et forfatterskab.
Vi er stødt på 10 anmeldelser af bogen "Leipziger Tagebuch" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
67/100
I
Glimrende anmeldelse i Information
anmeldt af Kristin Vego 04-02-2017
Hjerteskærende morsom
På retrotrip i Østtyskland
Selma Rosenfeldt-Olsens morsomme debutroman udstiller kærligt en ung kvindes søgen efter identitet [Kort uddrag]
Tredobbelt anmeldelse: Tre måder at begynde på: 1. Bevidstløst skrive virkeligheden af, 2. Melodramatisk plot-optimere den og 3. Finurligt skrive den helt i stykker. [Kort uddrag]
Ikke lagt online
33/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Nicklas Freisleben Lund 26-02-2017
Selma Rosenfeldt-Olsen slipper dårligt fra sin debut
Drivedage i Hypezig
Selma Rosenfeldt-Olsens portræt af kreaklasseungdom i tysk eksil nærmer sig karikaturen. Men selv hvis det skulle være intentionen, gør det ikke debutromanen mere interessant endsige vellykket. [Kort uddrag]
Når jeg bliver stor, vil jeg gerne være en slags freelance kreativ iværksætter
Selma Rosenfeldt-Olsens romandebut Leipziger Tagebuch indeholder mange fine beskrivelser af et kunstnermiljø i Leipzig, men værket når desværre aldrig rigtig at finde retning i sin vekslen mellem historielektion og ungdomsroman. [Kort uddrag]
Jeg har svært ved at være udpræget begejstret ... mindre kan også gøre det
Det er ikke let
LEIPZIGER TAGEBUCH er et fint fortalt, men lidt for spinkelt portræt af en ung og anstrengende hovedperson, som man alligevel ikke kan lade være med at heppe lidt på. [Kort uddrag]
Mere interessant som tidsbillede end decideret god
Hvor selvoptaget har man egentlig lov til at være?
Ny dansk roman spiller på kunstnerfigurens klicheer og gennemhuller dennes selvbillede med humor og blik for tragisk selvoptagethed. Desværre mangler Selma Rosenfeldt-Olsens 'Leipziger Tagesbuch' konsekvens i sin kritik. [Kort uddrag]