Scenesat af Maria Helleberg

Spar op til

179 kr.

64/100
Glimrende bog
ifølge 6 anmeldere

ScenesatEn roman om Johanne Luise Heibergaf Maria Helleberg

Johanne Luise Heibergs vej fra bund til top er grusommere end nogen anden historie fra Guldalderen. Hun er født i en familie, hvor misbrug af enhver art florerer. Men i gøgereden vokser en svane op: smuk, stærk, talentfuld og modig.


Ét er Johanne Luise fra barnsben bevidst om: At undgå udnyttelse handler om at stå fast. Hun må værne om kroppen, sproget, tanken. Munden er den vej, undertrykkelsen trænger ind, og senere den port, hvorigennem renselsen kommer: replikkerne. På scenen på Det kongelige Teater bliver hun et rigtigt menneske. Hendes liv er en konstruktion, men den smukkest tænkelige.


Johanne Luise Heiberg (f. Pätges, 1812-1890) kom ind på Det Kongelige Teaters balletskole som otteårig. Hun fik hurtigt mindre roller og debuterede som skuespiller i vaudevillen APRILSNARRENE. Tidens største digtere, fra Oehlenschläger til Hertz, skrev roller til hende og med ægteskabet med Johan Ludvig Heiberg, forfatter, dramatiker og senere direktør for Det Kongelige Teater, blev hun guldalderens store danske scenekunstner.

Pressen skriver:

»… et fintmærkende og følsomt portræt af den store danske skuespillerinde …”Scenesat” er en værdig hyldest til den legendariske skuespillerinde Johanne Louise Heiberg.«

***** – Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten

»Maria Hellebergs indlevede skildring af fru Heibergs rædsomme barndom, stærke vilje og frustration er gribende … Maria Helleberg griber kraftfuldt og vedkommende fat i læseren med sit undersøgende blik på en kvindelig kunstners vej til position og ensomhedsfølelse.«

***** – Eva Pohl, Berlingske

»… en god og grum og gæv roman om Johanne Luise Heiberg«

– Lars Bukdahl, Weekendavisen

»Maria Helleberg gør det med sin sædvanlige respekt for de historiske kendsgerninger, og hun sætter som i sine andre historiske romaner ekstra kulør på ved hjælp af den såkaldte digteriske frihed. «

– K.E. Watz, Lolland-Falsters Folketidende

»Med mageløs præcision giver Helleberg os Hanne, Johanne og fru Heiberg i én bid … en fantastisk bog er det blevet til.«

– Marianne D. Comett, Sæby Folkeblad

 

 

64/100
Glimrende bog
ifølge 6 anmeldere
De bedste priser:

6 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 6 anmeldelser af bogen "Scenesat" i de 454 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

83/100
B
i Berlingske
anmeldt af Eva Pohl 17-11-2012
Stærkt og indlevet skildret

Portræt af et ægteskab

Maria Helleberg er bestemt ikke den eneste forfatter, der har været optaget af Johanne Luise Heibergs liv, men hun har sin helt egen og gribende indgang til den store skuespillerinde. I denne biografiske roman fokuserer hun på 'hendes viljestyrke, tålmodighed – og hendes ensomhed og frustration i ægteskabet' med Johan Ludvig Heiberg. Samtidig med at Johanne Luise Heiberg får en kraftfuld og vedkommende stemme i bogen, peger Maria Helleberg 'på almene psykologiske mekanismer, reaktioner på magtkampe i ægteskabet og på teatret, og på positionens omkostninger. Mekanismer og uro, som flere vil kunne nikke genkendende til i dag.' [Kort referat]

83/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Henriette Bacher Lind 06-11-2012
En værdig hyldest til den legendariske skuespillerinde Johanne Luise Heiberg

Den skønne svane

Maria Helleberg har skrevet en 'værdig hyldest til den legendariske skuespillerinde Johanne Luise Heiberg,' som blev født for 200 år siden. Hendes liv kunne være inspiration til H. C. Andersens 'Den grimme ælling' og Maria Hellebergs roman fortæller netop den historie om at gå fra 'ubetydelig til stjernestatus' og effektivt lukke døren til barndommens fornedrelser. 'Tidens store ånder og politiske strømninger' er diskret skrevet ind i fortællingen om at 'bryde den sociale arv og blive guldalderens mest feterede kvinde.' [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
WA
Glimrende anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Lars Bukdahl 30-11-2012
Raffineret historisk Helleberg-roman

Æggedanseskolen

Maria Helleberg fortæller Johanne Louise Heibergs historie med den blanding af simplicitet og raffinement, som hun efterhånden har gjort til et varemærke i sine historiske romaner. Heiberg blev født i starten af 1800-tallet i en ludfattig familie og nåede inden sin død at blive Det Kgl. Teaters største og mest feterede stjerne - en rigtig grim ælling-historie, som i Hellebergs udlægning fascinerer med sin 'stædige, indædte og næsten Vibeke Grøndfeldt'ske energi'. Bogen fungerer bedst i den første del, hvor Heiberg træder frem som en 'kunstnerisk engageret, hårdtslående og fintsansende' scene-persona, mens anden dels Heiberg, der dyrker lidenskaben sammen med sin medskuespiller Michael Wiehe, 'ikke får skriften til at gløde synderligt'. [Kort referat]

Ikke lagt online
50/100
FS
i Fyens Stiftstidende
anmeldt af Claus Chr. Koch 25-01-2013
Sortsynet og de indre dæmoner overskygger

Sortsynet overskygger

Maria Helleberg har skrevet et kalejdoskop af fortællinger med masser af liv og farve om historiske personer. I romanen om Johanne Luise Heiberg overskygger sortsynet og de indre dæmoner dog desværre. Det kunne være interessant at høre mere om hendes møde med de mennesker, som var en del af hendes liv i 1800-tallets København. I stedet kommer vi ud i samfundets allermest skumle afkroge og får fortællingen om viljens magt og vejen til berømmelsens tinde. Heiberg var et sammensat menneske med en usædvanlig barsk baggrund med blandt andet druk og seksuelle overgreb. Dette hviler som en tung skygge i fortællingen, og først for sent fortoner skyggen sig. Mørket erstattet kun i glimt af humor og vid. [Kort referat]

Ikke lagt online
50/100
P
i Politiken
anmeldt af Bettina Heltberg 05-11-2012
Det er sjældent, at man bliver rystet, vakt, oplivet, oplyst, som hvis man læser originalen
50/100
A
i ALT for damerne
anmeldt af Louise Engelst 10-01-2013
En stærk historie, som man ikke sådan lige slipper

Virkelighedens teater

Maria Helleberg har skrevet 'en stærk historie,' om guldalder-skuespillerinden Johanne Luise Heiberg, som hele livet var plaget af eftervirkningerne fra det ene misbrug efter det andet i barndommen. Sine steder er romanen lidt for langtrukken, men 'er man vild med det underspillede' så går man ikke galt i byen. [Kort referat]

Ikke lagt online