Spar op til
129 kr.
39-årige Trine Vedel er blevet international bestsellerforfatter på sine seneste romaner om livet i udkantsdanmark. Nu består hendes liv i stigende grad af rejser i forbindelse med udgivelser i udlandet, hvor hun forsøger at spille rollen, mens sandheden er, at hendes liv er i dyb krise, og hun får stadigt sværere ved at engagere sig i virkeligheden. Alle hendes forsøg på at skrive nyt ender i klicheer og personer, der ikke har noget på spil, og samtidig er hun sikker på, at hendes mand har en affære og snart vil forlade hende. Instinktivt søger hun mod Tiefland – familiens svenske ødegård og samtidig hendes ord for det pirrende, bundløse dyb, som dækker over både et seksuelt og et litterært begær.
Pressen skrev:
En medrivende skildring fra Trisse Gejl af, hvad der sker, når den livgivende inspiration svigter sin forfatter. ***** Jyllands Posten
"Siden blev det for pænt" er en rå og kompleks kunstnerroman, der holder læseren fanget med skarpe og glimtvise antydninger af lurende katastrofer. **** Berlingske
Trisse Gejls roman er bidende morsom i sin skildring af menneskers selvbedrag og rollespil, hvad enten de befinder sig i et litterært miljø eller i villakvarteret. Nådesløst og virtuost afslører forfatteren den overfladiske, ofte tankeløse håndtering af vores muligheder,der fører til bedøvende vaneliv. **** Fyens amts avis
**** Nordjyske
+ Læs mere
Vi er stødt på 8 anmeldelser af bogen "Siden blev det for pænt" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.
Forfatterens uforløste romanbegær
I denne medrivende roman af Trisse Gejl skildres en forfatter i dyb krise. Hovedpersonen er ikke videre sympatisk, men hun er helt ind til benet beskrevet med 'følsomhed og realisme', og imod slutningen anes måske et håb om forløsning. [Kort referat]
Længslen efter alvor
Trisse Gejl skriver sig op på siden af Tom Kristensens ’Hærværk’ i denne roman om en udbrændt kvindelig forfatter på afgrundens rand. ’Siden blev det for pænt’ er ”en rå og kompleks kunstnerroman,” der udforsker det komplekse og troværdige på bekostning af ironi og overfladiskhed. Dermed peger Trisse Gejl på en ny og tiltrængt tendens i tiden og litteraturen – ærlighed. [Kort referat]
Den alkoholiserede, fraværende forfattermors tale
Melankolsk i sin skrift, omend stadig med en vis fremadrettethed, efterlader Trisse Gejls roman læseren i nedtrykt stemning, og hatten af for det, for det er også i denne halvdumme, dovne, forvirrede, depressive, tågede tilstand at den fungerer bedst: "Et fint og sørgeligt selskab". [Kort referat]
På druk i ligusteren
Med den kriseramte forfatterinde Trine Vedel har Trisse Gejl har skabt en fandenivoldsk antiheltinde, der får den i grunden triste historie til at buldre underholdende. Romanen ’leger med den selvbiografiske genre’ og udstiller den sarte kunstnersjæls selvoptagethed. [Kort referat]
Forfatterkrise
Trisse Gejl skildrer i denne anbefalelsesværdige roman en kriseramt kvindelig forfatter, 'der kæmper for at finde fodfæste - midt i sit livs største succes'. [Kort referat]
Endnu en tjavset selv-implosion
Det er svært at engagere sig synderligt i denne roman om en skriveblokeret hjemstavnsforfatter, for alting flyder rundt uden nogen form for nødvendighed, intensitet eller tydelighed. 'Trisse Gejl skriver kedelig og lettere sjasket M.O.R.(Middle of the Road)-prosa.' [Kort referat]
Kriser kan også være sjove
”Kvik og morsom, tankefuld og smertelig roman” af Trisse Gejl om en forfatter, der leder efter en udvej fra kunstnerisk stagnation og personlig kedsomhed. Satire over det moderne liv serveret med glød og varme. [Kort referat]