Under brostenene er der strandsand af Leena Krohn

Spar op til

48 kr.

66/100
Glimrende bog
ifølge 2 anmeldere

Under brostenene er der strandsandaf Leena Krohn

”Fortjener at blive kaldt en klassiker” Los Angeles Times

På en søvnig sommerdag møder Emil midt i byen den krøltoppede pelikan Papageno, der har besluttet at leve som menneske. Fuglen er kvik og lærenem (den lærer endog noder, inden den lærer alfabetet) og for en pelikan er mødet med menneskene kilde til såvel forundring som forargelse, fascination som forfærdelse, for ikke at tale om forelskelse.

Under brostenene er der strandsand er fra 1976. Skrevet som en børnebog, i dag anset for en allealdres-klassiker om menneskets natur.

Leena Krohn (f. 1947 i Helsinki) har skrevet en lang række romaner, noveller og essaysamlinger. Hun er oversat til mere end 15 sprog og har modtaget den prestigefulde Finlandia-pris, ligesom hun har været indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris to gange. På dansk er udkommet fem af hendes romaner, senest Fortabelsen, om hvilken pressen bl.a. skrev ”original på nærmest genial vis” (Jyllands-Posten), ”stor litteratur” (Berlingske) og ”en gennemført fryd” (Politiken) og ”Dybt tankevækkende” (Weekendavisen).
66/100
Glimrende bog
ifølge 2 anmeldere
De bedste priser:

2 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 2 anmeldelser af bogen "Under brostenene er der strandsand" i de 478 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
BV
Glimrende anmeldelse fra Bogvægten.dk
anmeldt af Birte Strandby 09-09-2024
En underholdende og sjov historie og ... en voldsom kritik af menneskelig adfærd
67/100
PI.
Glimrende anmeldelse fra pov.international
anmeldt af Flemming Kloster Poulsen 08-09-2024
En rørende og varm fortælling

Finske Leena Krohn byder på spørgen og undren over, hvad et menneske er

Finske Leena Krohn skriver i romanen Under brostenene er der strandsand i et enkelt, blidt og menneskeklogt fabel-lignende sprog, som dog aldrig slipper taget i virkeligheden. Der er ingen store armbevægelser, hverken i sproget eller handlingen, når hun blander det almindelige med det ualmindelige. Til gengæld ligger der overalt en fortælleglæde, en opdage-glæde, over at bevæge sig rundt i grænseområdet mellem virkelighed og fantasi, skriver Flemming Kloster Poulsen. [Kort uddrag]