I 60’ernes kom mange nye grupper ind på universiteterne. Her fortælles om, hvordan de nye studerende håndterede mødet med patriarkalsk tradition.
Bid i æblet kan forstås med udråbstegn! – og uden. Så bid dog i det æble! Men også: Her er et æble med bid i. Med 60’ernes uddannelsesboom kom mange nye grupper ind på universiteterne.
Bid i æblet. Feministiske præster 1968+50 fortæller om, hvordan vi som nye studerende med større eller mindre held håndterede et mono-maskulint fakultet og en lang patriarkalsk tradition. I 1967 var der kun 20 kvindelige præster i folkekirken. Da vi blev præster, gik vi ind i nogle strukturelle og liturgiske former, som det kun langsomt lykkedes at få blødt op. I dag kan kirkespil, liturgisk dans, meditativ andagt, menighedsdeltagelse forekomme selvfølgelige – undtagen når der skal udformes ny, vejledende liturgi!
Vi fortæller kirkehistorie med bogen og udstikker nye rammer både for en “anti-teologi” og en “sansernes teologi”. Ikke underligt, at flere af os har lagt vægt på studiet af kristen mystisk tradition og kristne mystikere.
Pressen skriver:
”Et stort kirkehistorisk dokument, hvor mange linjer trækkes.” ★★★★ - Kristeligt Dagblad
"Det er kloge og tydeligvis egenrådige stemmer, der taler, og de taler en vigtig sag." - Information
Ny antologi viser, hvor tæt den feministiske teologi sine steder læner sig op af luthersk teologi ved at være antiautoritær og antitraditionel. [Kort uddrag]
Feministisk teologi har været banebrydende i dansk kirkeliv
Fra slutningen 1960’erne kom de kvindelige præster frem i folkekirken, og med dem nye ritualer, nye strukturer og en ny teologi. Nu har de fået skrevet deres historie i bogen ’Bid i æblet’. [Kort uddrag]