Mystikken og myterne omkring kunstneren Paul Gauguin (1848-1903) lever i bedste velgående. Hyldet som en af den tidlige modernismes mest betydningsfulde figurer, men samtidig fordømt for sit arbejde og sin karakter.
Bogen sætter fokus på Gauguins virke og et eftermæle, der forbliver tvetydigt. Diskussionen om hans kunst og person er ikke blevet mindre relevant i en tid, hvor #MeToo sætter nyt fokus på Gauguins forhold til mindreårige piger og hans andel i kolonialismen i Fransk Polynesien. Alligevel sælges hans malerier stadig for astronomiske beløb og kæmpeudstillinger præger museer verden over – Gauguins status som berømt geni er uanfægtet. Det er på tide at betragte mesteren og monsteret som uadskillelige størrelser. Med Flemming Friborgs fascinerende bog anskues Gauguins metode og moral som uløseligt forbundne i et omhyggeligt plejet, personligt brand. Men moderniteten havde store omkostninger, kunstnerisk og personligt.
Paul Gauguin (1848-1903) var en mester i selviscenesættelse. Alle kneb gjaldt, for han ville frem i første række og fremstå som en ener. Ny bog på dansk afdækker mesteren, monsteret og myten på fornemste vis. [Kort uddrag]
En kæmpe gave til folk, der vil dybere ned i malerens komplekse værk og liv
Fylder en med lyst til at gå på opdagelse i kunsthistorien
Gauguin rimer ikke kun på Haiti og pædofili, men også på god kunst
Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst. [Kort uddrag]