Gud i musikken af Peter Dürrfeld
50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 4 anmeldere

Gud i musikkenaf Peter Dürrfeld

I "Gud i musikken" søger og finder Peter Dürrfeld frem til det religiøse i store klassiske værker, fra renæssancen til i dag. Det er musikhistorie, så englene synger!

Siden tidernes morgen har musik haft en religiøs dimension. Men i "Gud i musikken" tager Mozart-ekspert og anmelder af klassisk musik Peter Dürrfeld skridtet fuldt ud og viser, hvordan det religiøse toner frem i musikhistoriens allerstørste værker og hos de mest berømmede komponister.

Dürrfeld tager læseren med på en både personlig og musikalsk jagt på Gud og finder ham så forskellige steder som i Mozarts Requiem, Bachs Matthæuspassionen, Mahlers 2. symfoni og Arvo Pärts Credo. Nogle steder findes det religiøse i arier, andre steder i orkestersatsen, nogle steder i komponisternes liv og levned, andre steder kommer det til verden under opførelsen. Beåndet.

"Gud i musikken" er både smukke historier og små anekdoter fra komponisternes liv. Og så er det en pragtfuld indgang til 14 af musikhistoriens helt store værker, som man får kolossal lyst til at høre. For hvert værk angiver forfatteren derfor en række indspilninger til videre fordybelse.

PETER DÛRRFELD er musikanmelder, skakskribent og forfatter til en lang række romaner og fagbøger om bl.a. Mozart og Carl Nielsen.

Bogen har siden udgivelsen i 2011 været populær og efterspurgt. Nu kommer den som paperback til endnu flere læseres fornøjelse.
50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 4 anmeldere
De bedste priser:

4 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 4 anmeldelser af bogen "Gud i musikken" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Jakob Levinsen 22-07-2011

Lyden af en anden verden

Peter Dürrfeld tematiserer religiøse aspekter af 14 udvalgte klassiske værker. Stilen er "belæst og imødekommende", og musikudvalget bærer præg af forfatterens personlige smag og interesser. Flere af analyserne forekommer dog noget letkøbte, når de lægger mere vægt på teksterne end på musikken, ligesom andre, der udelukkende kredser om musikken, virker noget flyvske. Bogens projekt er dermed kun delvist vellykket, men den er til gengæld en fin og personlig indføring i nogle af den klassiske musiks store værker. [Kort referat]

67/100
P
i Politiken
anmeldt af Henrik Friis 26-03-2011
Ikke lagt online
50/100
I
Middelmådig anmeldelse i Information
anmeldt af Valdemar Lønsted 29-04-2011

Gud som klangbund for musikken

I fjorten personligt udvalgte mesterværker fra senbarokken, klassikken og romantikken, forsøger Peter Dürrfeld at vise Guds tilstedeværelse i klassisk musik. Bogen emmer af forfatterens store passion og engagement, men det er også dens hæmsko: Brugen af superlativer er overdreven, de indskudte oplysninger hober sig op, og man kunne have ønsket sig en udvidelse af stoffet til også at omhandle eksempelvis et par værker fra renæssancens mestre. [Kort referat]

17/100
WA
Meget dårlig anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Niels Højlund 01-04-2011

Den guddommelige visdoms tusmørke

Peter Dürrfeld disker op med en samling selvfølgeligheder om den kristne Guds tilsynekomst i musikhistoriens store værker. Læseren bliver dog ikke klogere på hverken musikken eller Gud med denne bog. [Kort referat]

Ikke lagt online